Dijetari më i shquar islamik në Gaza ka lëshuar një fetva (argumentim ligjor) të rrallë dhe të fuqishme duke dënuar sulmin e Hamasit më 7 tetor 2023 ndaj Izraelit, i cili shkaktoi luftën shkatërruese në territorin palestinez.
Profesor Dr Salman al-Dayah, një ish-dekan i Fakultetit të Sheriatit dhe Ligjit në Universitetin Islamik të Gazës, i lidhur me Hamasin, është një nga autoritetet fetare më të respektuara të rajonit, kështu që opinioni i tij ligjor ka peshë të konsiderueshme në mesin e popullsisë dy milionëshe të Gazës, e cila është kryesisht myslimane sunitë.
Një fetva është një vendim ligjor islam jo-detyrues nga një dijetar i respektuar fetar, i bazuar zakonisht në Kuran ose Sunet – thëniet dhe praktikat e Profetit Muhamed.
Fetvaja e Dr Dayah, e cila u botua në një dokument të detajuar prej gjashtë faqesh, kritikon Hamasin për atë që ai e quan “shkelje të parimeve islamike që qeverisin xhihadin”.
Xhihad do të thotë “luftë” në arabisht dhe në Islam mund të jetë një luftë personale për përmirësim shpirtëror ose një luftë ushtarake kundër jobesimtarëve.
Dr Dayah shton: “Nëse nuk plotësohen shtyllat, shkaqet ose kushtet e xhihadit, ai duhet të shmanget në mënyrë që të shmanget shkatërrimi i jetëve të njerëzve. Kjo është diçka që është e lehtë të hamendësohet për politikanët e vendit tonë, ndaj sulmi duhet të ishte shmangur”.
Për Hamasin, fetvaja përfaqëson një kritikë të turpshme dhe potencialisht të dëmshme, veçanërisht pasi grupi shpesh justifikon sulmet e tij ndaj Izraelit përmes argumenteve fetare për të marrë mbështetje nga komunitetet arabe dhe myslimane.
Sulmi i 7 tetorit pa qindra njerëz të armatosur të Hamasit nga Gaza që pushtuan Izraelin jugor. Rreth 1200 njerëz u vranë dhe 251 të tjerë u morën peng.
Izraeli u përgjigj duke nisur një fushatë ushtarake për të shkatërruar Hamasin, gjatë së cilës më shumë se 43,400 njerëz janë vrarë në Gaza, sipas ministrisë së shëndetësisë të drejtuar nga Hamasi.
Dr Dayah argumenton se viktimat e konsiderueshme civile në Gaza, së bashku me shkatërrimin e gjerë të infrastrukturës civile dhe katastrofën humanitare që pasuan sulmin e 7 tetorit, do të thotë se ishte në kundërshtim të drejtpërdrejtë me mësimet e Islamit.
Hamasi, thotë ai, ka dështuar në detyrimet e tij për “mbajtjen e luftëtarëve larg shtëpive të civilëve të pambrojtur [palestinezë] dhe strehimoret e tyre, dhe sigurimin e sigurisë sa më shumë që të jetë e mundur në aspekte të ndryshme të jetës… sigurinë, ekonomike, shëndetësi, arsim dhe kursim të mjaftueshëm të furnizimeve për ta.”
Dr Dayah tregon ajetet kuranore dhe Sunetin që vendosin kushte strikte për kryerjen e xhihadit, duke përfshirë domosdoshmërinë e shmangies së veprimeve që provokojnë një përgjigje të tepruar dhe joproporcionale nga një kundërshtar.
Fetvaja e tij thekson se, sipas ligjit islamik, një sulm ushtarak nuk duhet të shkaktojë një përgjigje që tejkalon përfitimet e synuara të veprimit.
Ai gjithashtu thekson se udhëheqësit myslimanë janë të detyruar të sigurojnë sigurinë dhe mirëqenien e joluftëtarëve, duke përfshirë sigurimin e ushqimit, ilaçeve dhe strehimit për ata që nuk janë të përfshirë në luftime.
“Jeta e njeriut është më e çmuar për Zotin se Meka”, thotë Dr Dayah.
Kundërshtimi i tij ndaj sulmit të 7 tetorit është veçanërisht i rëndësishëm duke pasur parasysh ndikimin e tij të thellë në Gaza, ku ai shihet si një figurë kryesore fetare dhe një kritik i zëshëm i lëvizjeve islamiste, duke përfshirë Hamasin dhe Xhihadin Islamik Palestinez.
Besimet e tij të moderuara salafiste e vendosin atë në kundërshtim të drejtpërdrejtë me qasjen e Hamasit ndaj rezistencës së armatosur dhe lidhjeve të tij me Iranin e sunduar nga shiitët.
Selefistët janë fondamentalistë që kërkojnë të ndjekin shembullin e Profetit Muhamed dhe gjeneratave të para që e pasuan atë. Dr Dayah ka argumentuar vazhdimisht për krijimin e një kalifati islamik që i përmbahet rreptësisht ligjit islamik, në vend të sistemeve të bazuara në parti politike që Hamasi dhe grupet e tjera mbrojnë.
“Modeli ynë është Profeti Muhamed, i cili themeloi një komb dhe nuk themeloi parti politike që e ndajnë kombin. Prandaj, festat në Islam janë të ndaluara”, tha ai në një predikim që mbajti në një xhami disa vite më parë.
Ai gjithashtu ka dënuar ekstremizmin, duke kundërshtuar grupet xhihadiste si Shteti Islamik dhe Al-Kaeda, dhe ka përdorur të gjitha platformat e tij për të nxjerrë fetva për çështje të ndryshme sociale dhe politike, duke filluar nga transaksionet tregtare, mosmarrëveshjet sociale mbi martesën dhe divorcin, deri te sjellja e dhunë politike.
Fetvaja i shton debatit të brendshëm në rritje brenda Gazës dhe botës më të gjerë arabe mbi implikimet morale dhe ligjore të veprimeve të Hamasit dhe ka të ngjarë të nxisë përçarje të mëtejshme brenda shoqërisë palestineze në lidhje me përdorimin e rezistencës së armatosur në konfliktin e vazhdueshëm me Izraelin.
Sheikh Ashraf Ahmed, një nga studentët e Dr Dayah, i cili u detyrua të linte shtëpinë e tij në qytetin e Gazës vitin e kaluar dhe të iki në jug të Gazës me gruan dhe nëntë fëmijët e tij, i tha BBC-së: “Dijetari ynë [Dr Dayah] refuzoi të linte shtëpi në veri të Gazës, pavarësisht frikës nga sulmet ajrore izraelite. Ai zgjodhi të përmbushë detyrën e tij fetare duke dhënë mendimin e tij ligjor për sulmin”.
Ahmed e përshkroi fetvanën si gjykimin më të fuqishëm ligjor të një momenti historik. “Është një dokument thellësisht i hulumtuar mirë, që pasqyron përkushtimin e Dayah-ut ndaj jurisprudencës islame,” tha ai. BBC
/a.r